Gerdab.IR | گرداب

معرفی کتاب| پزشکی قانونی سایبری: بررسی فناوری‌های در حال ظهور + دانلود فایل

معرفی کتاب| پزشکی قانونی سایبری: بررسی فناوری‌های در حال ظهور + دانلود فایل
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۰

وابستگی جهانی به دسترسی فوری به اطلاعات، به طور روزانه در بازار‌های سراسر جهان مشاهده می‌شود و از آن‌جایی که داده‌ها، کالایی جهانی با ارزش بسیار زیاد هستند، به عنوان یکی از نیاز‌های اصلی شرکت‌های کوچک و بزرگ برای داشتن قدرت مالی و تأثیرگذار بودن در سطح جهانی به شمار می‌آیند.

به گزارش گرداب، عوامل تهدیدکننده‌ای مانند مجرمان سایبری، تروریست‌ها، هکر‌ها و یا کارکنان ناراضی، از تکنیک‌های پیچیده‌ای برای انجام حملات و از ابزار غیرقابل ردیابی برای مخفی کردن ردپای حملات انجام شده استفاده می‌کنند.

با رشد تأثیر فناوری‌های نوظهور و ترکیبی در تصمیمات تجاری، استفاده از روش‌های جرم‌یابی سایبری برای ارزیابی بهتر خطرات مربوط به استفاده چنین فناوری‌هایی در عملیات‌های شرکتی در حال تبدیل شدن به یکی از الزامات استراتژیک در تجارت است.

این کتاب از سطح رویکرد فنی معمول برای بحث راجع به فرآیند‌ها و مراحل جرم‌یابی سایبری فراتر می‌رود و نویسنده کتاب، آلبرت جی مارسلا، به جای این کار نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از جرم‌یابی سایبری در شناسایی، جمع‌آوری و بررسی داده‌های به‌دست آمده از فناوری‌های نوظهور و ترکیبی استفاده کرد.

او هم‌چنین پروسه انجام تحقیقات جرم‌یابی سایبری روی فناوری نوظهور یا ترکیبی خاصی را بررسی می‌کند و در عین حال به تأثیر این نوع از فناوری روی عملیات‌های تجاری می‌پردازد.

این کتاب هم‌چنین به بررسی نقش جرم‌یابی سایبری در حوزه‌های تجاری مهم مانند اینترنت اشیا، محاسبات ابری، کاهش و مدیریت خطرات، کلاهبرداری، فناوری‌های عملیاتی و سیستم‌های کنترل نظارتی و به دست آوردن داده‌ها، فناوری‌های موبایلی و شاخه‌های نوظهور مانند سیستم‌های هواپیمایی بدون سرنشین و جرم‌یابی شبکه‌های اجتماعی می‌پردازد.

در فصل ۱ بحث جالبی راجع به استفاده جرم‌یابی سایبری در بازرسی‌ها مطرح می‌شود و در فصل ۲، اینترنت اشیا و رابطه متقابل آن با جرم‌یابی سایبری به خوبی توضیح داده شده است.

در فصل ۳ از شاخه نوظهور استفاده از جرم‌یابی سایبری در سیستم‌های هواپیمایی بدون سرنشین و وسایل بدون سرنشین (مانند پهبادها) سخن به میان می‌آید. در فصل ۴ در رابطه با مسأله جرم‌یابی فضای ابری بحث می‌شود.

فصل ۵ که عنوان آن جرم‌یابی مثلث اجتماعی دیجیتال با تأکید بر موضوع جعل عمیق است، در مورد ساختار رسانه‌های اجتماعی، شبکه‌ها و مهندسی آن‌ها و هم‌چنین چالش‌ها و تهدیدات منحصر به فردی که این تکنیک‌ها در حوزه تحلیل‌های جرم‌یابی امنیت سایبری ایجاد می‌کنند، بحث می‌کند.

در فصل ۶، نقش جرم‌یابی سایبری در اقدامات امنیتی مربوط به فناوری عملیاتی و سیستم‌های نظارتی صنعتی بررسی شده و در فصل ۷، به کاربرد مدیریت تهدیدات در جرم‌یابی سایبری پرداخته می‌شود.

فصل ۸ در رابطه با جرم‌یابی تلفن‌های همراه است و فصل ۹ که با عنوان حسابداری جنایی و کاربرد اکتشافات الکترونیکی و جرم‌یابی سایبری در کتاب آمده است، رابطه متقابل سیستم قانونی، تحقیقات جرم‌یابی سایبری و حسابداری جنایی را به خوانندگان نشان می‌دهد. فصل ۱۰، که آخرین فصل این کتاب است، پرسشنامه‌ای راجع به ابزار جرم‌یابی سایبری را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد.

در این کتاب، کاربرد تکنیک‌های ثابت شده جرم‌یابی سایبری در فناوری‌های ترکیبی و نوظهور توسط نویسنده کتاب نشان داده شده است تا علاوه بر بالا بردن سطح آگاهی راجع به امنیت سایبری در شرکت‌ها به افراد کمک کند تا به تهدیدات انجام شده توسط مجرمان سایبری پاسخ دهند.

خواندن این کتاب علاوه بر متخصصان حوزه جرم‌یابی سایبری به عوامل اجرایی فنی و غیرفنی، مدیران، وکلا، بازرسان، متخصصان امنیت اطلاعات و به طور کلی به خوانندگانی که به دنبال منبع معتبری راجع به کاربرد‌های جرم‌یابی سایبری در جمع‌آوری داده‌ها و مدیریت فناوری‌های نوظهور و ترکیبی هستند، توصیه می‌شود.

عنوان کتاب: پزشکی قانونی سایبری: بررسی فناوری‌های در حال ظهور
عنوان اصلی: Cyber Forensics: Examining Emerging and Hybrid Technologies
نویسنده: آلبرت جی مارسلا (Albert J. Marcella)
سال انتشار: ۲۰۲۱
ناشر: CRC Press

دانلود کتاب